تحلیل اجتماعی نظم و نابرابری، جلد ۱۳۹۰، شماره ۲، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی تبیین رضایت نوجوانان تهرانی از زندگی خانوادگی‌شان برحسب میزان تحقق نظم در خانواده: آزمونی تجربی از کارایی نظریه نظم در سطح خرد
چکیده فارسی مقاله در کشور ما طی سال‌های اخیر، مطالعات پیمایشی چندی پیرامون موضوع رضایت از زندگی صورت گرفته که در برخی از آنها رضایت از زندگی خانوادگی افراد نیز مورد توجه بوده است. اما آشکارا سهم مطالعات مستقل برای بررسی رضایت افراد از زندگی خانوادگی‌ اندک بوده است. در این نوشتار کوشش شده است تا با اتکای بر نظریه نظم در سطح خرد و زمینه‌سازی ارضای نیازهای نوجوانان از این طریق، رضایت آنها از زندگی خانوادگی‌شان تبیین گردد . در این راستا نظم در خانواده (در معنای جامعه‌شناختی آن) به عنوان متغیر بنیادی و متغیرهای ارضای نیازها، احساس آزادی، امنیت و عدالت به عنوان متغیرهای واسطه‌ای و رضایت نوجوانان از زندگی خانوادگی‌شان به عنوان متغبر وابسته مورد ارزیابی واقع شدند. داده‌ها در چارچوب روش پیمایشی و با استفاده از ابزار پرسشنامه گردآوری شده است. جمعیت آماری شامل دانش‌آموزان دوره متوسطه و پیش دانشگاهی شهر تهران است که از میان این جمعیت، 420 نفر بر اساس فرمول نمونه‌گیری کوکران به روش نمونه‌گیری خوشه‌ای چند مرحله‌ای از هفت منطقه 1، 4، 7، 10، 13، 16و 19 انتخاب شدند. نتایج بدست آمده حاکی از آن است که: 1 - بر اساس نمرات میانگین شاخص‌های ابعاد چهارگانه نظم، همبختی بیشترین میزان تحقق (43/4) و همگامی کمترین میزان تحقق (6/3) را در خانواده‌ها داشته است. 2- به طور کلی نظم در خانواده‌های مورد بررسی، در حد متوسط (میانگین =41/3 از 5) است و پاسخگویان در حد بالایی از زندگی‌ خانوادگی‌شان احساس رضایت (میانگین =22/4 از 5) می‌کنند. 3 - کمترین میزان ارضای نیاز بر حسب میانگین متعلق به احساس آزادی و بیشترین آنها مربوط به نیاز تعلق‌پذیری و عشق بوده است. 4- در این تحقیق عوامل مؤثر بر رضایت نوجوانان از زندگی خانوادگی در دو سطح فردی و میانی مورد بررسی قرار گرفته است. در سطح میانی(خانواده) نشانه‌هایی وجود دارد دال بر این که بین تحقق نظم در خانواده در حالت کلی آن (0.67 = R)‌ و تحقق همدلی (Beta = 0.35)، همفکری (Beta = 0.33) و همگامی (Beta =0.13) در خانواده با رضایت نوجوانان از زندگی خانوادگی نوعی رابطه علی موجود است. در خصوص مشکلات چهارگانه خانواده حل مشکلات تربیتی خانواده (Beta =0.30) در وهله اول و معاشرتی و تمشیتی (Beta=0.17) در مرحله دوم، و در سطح فردی نیز ارضاء نیازهای تعلق‌پذیری و عشق (Beta = 0.38)، نیاز به احترام (Beta = 0.29) و نیازهای شناختی (Beta =0.17) بیشترین تأثیر را در رضایت نوجوانان از زندگی خانوادگی داشتند که تأییدی بر این نظر است: بعد از تأمین حداقلی از نیازهای جسمانی و مادی، نیازهای روانی و اجتماعی انسان اهمیت و تأثیرگذاری بیشتری پیدا می‌کنند.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله During the last years, a few survey studies on life satisfaction have been carried out in Iran that in some of which individuals’ life satisfaction has been considered but the contribution of independent studies for assessing individuals’ satisfaction from family life has been insignificant. In this paper we try to explain adolescents’ satisfaction with family life based on order theory at the micro-level. Therefore, order in family (in its sociological meaning) is considered as the principal variable with needs satisfaction, a sense of freedom, security and justice as mediators and adolescents’ family life satisfaction as the dependent variables. Data were gathered through a survey method and use of questionnaire. The statistical population included high school and pre-university students in Tehran among whom 420 people were selected according to Cochran’s sampling method with multi-stage cluster sampling from city Districts 1, 4,7,10,13,16 and19. The results obtained show the following. 1. According to mean scores the indexes of four criteria for order, a common fate (having the same interest) has the highest rate (4.43) and cooperation has the lowest rate (3.6). 2. Generally speaking, order in the assessed families is above average (3.41 out of 5) and respondents feel a high satisfaction with their family life (4.22 out of 5). 3. The lowest level of need satisfaction according to the mean belongs to the sense of freedom, and the highest belongs to possessive and love needs. 4. In this study the factors affecting adolescents’ satisfaction with family life have been studied at two personal and middle levels. In the middle level (family) there is some evidence that there is a causal relationship between order realization in the family in general (R=0.67) and empathy (Beta=0.35), sympathy (Beta=0.33) and cooperation (0.13) with adolescents’ satisfaction with family life. Regarding the four main problems of the family, namely solving educational problems (beta=0.30), at the first stage, and associational and administrative problems, at the second stage (beta=0.17), should be given importance. At the personal level the satisfaction of possessive and love needs (beta=0.38) needs to be respected (beta=0.29) and cognitive needs (beta=0.17) have the most impact on adolescents’ satisfaction with family life. This confirms the theory that, after providing a minimum of physical and material needs, psychological and social needs are of more importance and have more influence.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله مسعود گلچین | masoud golchin
عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت معلم

شاپور زردموی اوردکلو | shapour zardmuie اوردکلو
پژوهشگر معاونت پژوهشی جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه علامه طباطبایی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه علامه طباطبایی (Allameh tabatabaii university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/socialanalisys/article/view/1238
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/718/article-718-380262.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علوم اجتماعی و رفتاری
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات