اقتصاد و الگو سازی ( اقتصاد سابق)، جلد ۱، شماره ۱، صفحات ۰-۰

عنوان فارسی بررسی هزینه و فایده ی حمایت گرایی تجاری در ایران با استفاده از مدل جاذبه
چکیده فارسی مقاله نظر به وجود محدودیت های تجاری، بررسی آثار حمایت گرایی تجاری ضروری است. در این راستا، توابع صادرات و واردات کشور بر اساس الگوی تعمیم یافته ی جاذبه با استفاده از داده های تابلویی 84 شریک تجاری ایران طی دوره ی پنج ساله (2001- 2005) و از طریق روش موسوم به اثرات ثابت، برآورد می شود. یافته ها حاکی از آن است که کاهش شاخص حمایت گرایی ایران و شرکایش به طور هم زمان، هر چند به افزایش صادرات و واردات کشور (هر دو) می انجامد و درصد افزایش صادرات نیز بیشتر از درصد افزایش واردات است، اما افزایش ارزش (ارزی) واردات به مراتب بیشتر از افزایش ارزش (ارزی) صادرات می باشد، که در نتیجه تأثیری منفی بر تراز تجاری غیرنفتی ایران خواهد داشت. این نتیجه برای مقادیر مختلف فرضی اما محتمل شاخص ذکر شده، از عدد 1 (آزادی کامل تجاری) تا عدد 5/2، بررسی و مشاهده شد که در شرایط کنونی، کاهش حمایت تجاری به بدتر شدن تراز تجاری غیرنفتی کشور می انجامد. طبقه بندی JEL: F17، F13، F12، C23
کلیدواژه‌های فارسی مقاله

عنوان انگلیسی
چکیده انگلیسی مقاله
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله

نویسندگان مقاله سید محمد علی کفایی | seyed mohammad ali kafaei
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

فرهاد دژپسند | farhad dezhpasand
عضو هیأت علمی دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)

سیاوش گلزاریان پور | siavash golzarian pour
دانشجوی دکتری اقتصاد دانشکده علوم اقتصادی و سیاسی دانشگاه شهید بهشتی
سازمان اصلی تایید شده: دانشگاه شهید بهشتی (Shahid beheshti university)


نشانی اینترنتی http://scj.sbu.ac.ir/index.php/Economicsandmodeling/article/view/2712
فایل مقاله اشکال در دسترسی به فایل - ./files/site1/rds_journals/597/article-597-379268.pdf
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده علمی - پژوهشی
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات