این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
چشم انداز مدیریت صنعتی
، جلد ۱۴، شماره ۲، صفحات ۸۵-۱۱۲
عنوان فارسی
تحلیل عوامل سازمانی مؤثر بر پذیرش فناوریهای صنعت ۴.۰ در شرکتهای کوچک و متوسط
چکیده فارسی مقاله
مقدمه و اهداف:
صنعت 4.0 تغییر و تحول عمدهای را در صنعت و کسبوکارها به همراه داشته است. در این تغییر، اتصال دستگاهها، فرآیندها و سیستمها به هم و به اینترنت از طریق شبکههای هوشمند و استفاده از فناوریهای مبتنی بر داده و هوش مصنوعی توانسته است رویکردی گسترده در کسبوکارها بهوجود آورد. این تحول از اهمیت زیادی برخوردار است و در حوزههای مختلفی از جمله تولید، خدمات، زنجیره تأمین و بازاریابی تأثیرات زیادی دارد. با توجه به افزایش پایداری و رقابتپذیری آینده بخش تولیدی، فناوریهای نوین انقلاب صنعتی چهارم (صنعت 4.0) در سالهای اخیر موردتوجه جامعه دانشگاهی و صنعتی قرار گرفته است. بااینحال، تولیدکنندگان برای پیادهسازی صنعت 4.0 با عوامل زیادی روبهرو هستند که شناسایی و تحلیل آنها ضروری است. هدف پژوهش حاضر، شناسایی عوامل سازمانی مؤثر بر پذیرش صنعت 4.0 و ارائه یک مدل شناختی فازی است.
روشها:
این پژوهش از نظر هدف جزو پژوهشهای کاربردی ـ توسعهای و از نظر نوع پژوهش، ترکیبی (آمیخته اکتشافی) قلمداد میشود. تعداد نمونه آماری در بخش کمّی 12 نفر بود و با روش هدفمند-قضاوتی خبرگانی که دارای حداقل 5 سال سابقه فعالیت در شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی در بخش سازمانی (اداری) بودند، انتخاب شده و از آنها نظرخواهی شد. در مرحله نخست، برای شناسایی عوامل تعیینکننده سازمانی بر صنعت 4.0 از روش فراترکیب استفاده شد و سپس با استفاده از روش نقشه شناختی فازی و بهکارگیری نرمافزارهای Fcmappear و Mental Modeler روابط این عوامل تعیین شد.
یافتهها:
یافتههای حاصل از روش فراترکیب نشاندهنده 36 کُد اولیه و 11 عامل تعیینکننده بر پذیرش فناوریهای صنعت 4.0 در شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی فعال در شهرک صنعتی یزد است که شامل ظرفیت جذب، داراییهای تجاری، صلاحیت فنی دیجیتالیشدن، دانش و تخصص دیجیتالیسازی، مشارکت در فرآیند اجرا، شایستگی مدیریت استراتژیک صنعت 4.0، فرهنگ سازمانی، ساختار سازمانی، دردسترسبودن منابع، سرمایه اجتماعی و ویژگیهای مدیریت عالی است که از میان این عوامل، مشارکت در فرآیند اجرا، ظرفیت جذب و سرمایه اجتماعی بالاترین ظرفیت تأثیرپذیری، ویژگیهای مدیریت عالی و دانش و تخصص دیجیتالیسازی، صلاحیت فنی دیجیتالسازی و شایستگی مدیریت استراتژیک بیشترین ظرفیت تأثیرگذاری را داشتند و درنهایت عوامل صلاحیت فنی دیجیتالسازی، دانش و تخصص دیجیتالیسازی، ویژگیهای مدیریت عالی و مشارکت در فرایند اجرا بیشترین شاخص مرکزی را بهدست آوردند.
نتیجهگیری:
صنعت 4.0 یک گزینه استراتژیک حیاتی برای شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی است که آنها را قادر میسازد تا با مسابقه دیجیتالیشدن همگام شوند. شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی بهطور قابلتوجهی از سازمانهای بزرگ در بهرهمندی از فناوریهای صنعت 4.0 عقب هستند. این شرکتها هنوز با تصمیمات اولیه پذیرش در مورد تحول دیجیتال تحت صنعت 4.0 درگیر هستند که موضوع نگرانکنندهای برای این شرکتها است. نتایج، عوامل مختلف تعیینکننده سازمانی را شناسایی کردند که ممکن است این شرایط را توضیح دهند و برای شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی بسیار کارآمد باشد. این مطالعه یک نقشه راه دیجیتالیسازی سازمانی ایجاد کرده است که شرایط لازم برای تسهیل دیجیتالیشدن شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی را تحت صنعت 4.0 توصیف میکند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
صنعت 4.0، عوامل سازمانی، شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی، فراترکیب، نقشه شناختی فازی،
عنوان انگلیسی
Analysis of Organizational Factors Affecting the Adoption of Industry 4.0 Technologies in Small and Medium-Sized Companies
چکیده انگلیسی مقاله
Introduction and objectives:
Industry 4.0 has brought significant changes to industries and businesses. This transformation, involving the interconnection of devices, processes, and systems through smart networks and the use of data-driven technologies and artificial intelligence, has created a comprehensive approach in businesses. This development is crucial and has substantial impacts on various areas, including production, services, supply chain, and marketing. Given the increasing stability and future competitiveness of the production sector, the new technologies of the fourth industrial revolution (Industry 4.0) have gained considerable attention from the academic and industrial communities in recent years. However, manufacturers face numerous factors in implementing Industry 4.0, which need to be identified and analyzed. The purpose of this research is to identify the organizational factors influencing the adoption of Industry 4.0 and to present a fuzzy cognitive model.
Methods:
This research is considered applied-developmental in terms of its purpose and hybrid (exploratory mixed) in terms of the research type. The statistical population of this research comprised small and medium-sized manufacturing companies, with 12 experts from small and medium-sized manufacturing companies active in the industrial town of Yazd province selected purposefully. Initially, to identify the organizational determinants of Industry 4.0, the meta-combination method was used, and then the relationships of these factors were determined using the fuzzy cognitive mapping method and the Fcmappear and Mental Modeler software.
Findings:
The findings of the meta-combination method indicate 36 primary codes and 11 determining factors affecting the acceptance of Industry 4.0 technologies in small and medium-sized manufacturing companies operating in Yazd Industrial Town. These factors include absorption capacity, commercial assets, technical competence in digitization, digitalization knowledge and expertise, participation in the implementation process, strategic management competence for Industry 4.0, organizational culture, organizational structure, availability of resources, social capital, and top management characteristics. Among these factors, participation in the implementation process, absorption capacity, and social capital have the highest influencing capacity, while top management characteristics, digitalization knowledge and expertise, technical competence in digitization, and strategic management competence have the highest impact. Ultimately, the factors of technical competence in digitization, digitalization knowledge and expertise, top management characteristics, and participation in the implementation process obtained the most central indicators.
Conclusion:
Industry 4.0 is a vital strategic option for small and medium-sized manufacturing companies, enabling them to keep pace with the digitization race. Small and medium-sized manufacturing companies are significantly behind large organizations in leveraging Industry 4.0 technologies. Additionally, these companies are still grappling with early adoption decisions regarding digital transformation under Industry 4.0, which is a concerning issue. The results identified various organizational determinants that may explain these conditions and provide efficient solutions for small and medium manufacturing companies. This study created an organizational digitalization roadmap that describes the necessary conditions to facilitate the digitalization of small and medium-sized manufacturing companies under Industry 4.0.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
صنعت 4.0, عوامل سازمانی, شرکتهای کوچک و متوسط تولیدی, فراترکیب, نقشه شناختی فازی
نویسندگان مقاله
سید علیرضا رکن الدینی |
دانشجوی دکتری، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
داود عندلیب اردکانی |
دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری، دانشگاه یزد، یزد، ایران.
نشانی اینترنتی
https://jimp.sbu.ac.ir/article_104567_59756c6b3ca9aba26359294ef2895e23.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات