|
چشم انداز مدیریت صنعتی، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۹-۳۴
|
|
|
عنوان فارسی |
تحلیل راهبردهای احیای شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط رو به افول و ورشکسته به کمک مدلسازی تفسیری ـ ساختاری (مورد مطالعه: صنایع غذایی استان اردبیل) |
|
چکیده فارسی مقاله |
مقدمه و هدف: برای احیای موفق یک شرکت ورشکسته و یا رو به افول با عملکرد ضعیف، گستره وسیعی از راهبردهای احیا میتوان در نظر گرفت که این راهبردها با یکدیگر برهمکنش دارند و بیتوجهی به این موضوع، احیای شرکتهای رو به افول، بهویژه شرکتهای کوچک و متوسط را در عمل با مشکل روبهرو میکند؛ بنابراین هدف اصلی این پژوهش، ارائه مدل تفسیری ـ ساختاری و تحلیل برهمکنش راهبردهای احیای شرکتهای تولیدی کوچک و متوسط است. روشها: این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است و بهدلیل اینکه مبتنی بر مدلسازی تفسیری ـ ساختاری، به ارائه مدل سلسلهمراتبی برهمکنش راهبردهای احیای شرکتهای کوچک و متوسط در آستانه افول و ورشکسته میپردازد، میتوان آن را پژوهش توصیفی ـ پیمایشی بهحساب آورد. ازآنجاکه بسیاری از شرکتهای کوچک و متوسط صنایع غذایی در استان اردبیل طی چند سال گذشته رو به افول بوده یا ورشکسته شده و نیازمند احیا هستند، این صنایع بهعنوان مورد مطالعاتی این پژوهش انتخاب شدند. در مرحله نخست پژوهش برای بومیسازی عوامل افول این شرکتها از غربالگری فازی استفاده شد؛ سپس برای تعیین راهبردهای مرتبط با هر عامل افول، مصاحبه با گروه کانونی شامل 10 نفر از خبرگان دانشگاهی و صنعتی، صورت گرفت و برای ارائه مدل برهمکنش و تجزیهوتحلیل قدرت نفوذ و همبستگی این راهبردها، مدلسازی تفسیری ـ ساختاری و روش میکمک، با مشارکت همان خبرگان بهکار رفت و از دو نرمافزار اکسل و متلب برای تحلیل دادهها استفاده شد. یافتهها: از تعداد 22 عامل افول شرکتها که در پژوهشهای قبلی شناسایی شده بودند، 19 عامل بهعنوان عوامل افول شرکتهای صنایع غذایی استان اردبیل تعیین شدند و سه عامل «وضعیت انحصار در بازار»، «عرضه بیش از نیاز بازار»، «نبود فرهنگ همکاری میان کارکنان و مدیران» بهدلیل میزان اهمیت کمتر از 70 درصد در منظر خبرگان، حذف شد. برای این عوامل افول، 32راهبرد (بومیشده و جدید) تعیین شده و علاوه بر آن، کل راهبردهای احیا در قالب شش دسته راهبردهای مالی و اقتصادی، بازاریابی و مشتری مداری، منابع انسانی، مبتنی بر دانش، ساختاری و تعاملات، و کارایی تولید و عملیات نیز دستهبندی شدند. مدل سلسلهمراتبی تفسیری ـ ساختاری راهبردهای احیا که در شکل 2، نشان داده شده است، نشان میدهد که این راهبردها با یکدیگر رابطه کمککنندگی و تسهیلکنندگی دارند و برای بهکارگیری آنها باید از سطح پایینترین سطح این مدل، شروع به اقدام کرد. نتیجه قابلتوجه دیگر اینکه اگرچه راهبردهای تعیینشده در قالب شش دسته ارائهشدهاند، اما مدل نهایی نشان میدهد که برای اجرای این راهبردها، الزاماً نباید همه راهبردهای یک دسته را بهطور همزمان موردتوجه قرارداد؛ بلکه سلسلهمراتب راهبردها بهخوبی نشان میدهد که اولویت بهکارگیری این راهبردها از پایین به بالا و از دستهبندیهای مختلف است. نتیجهگیری: احیای شرکتهای کوچک و متوسط ورشکسته و یا رو به افول صنایع غذایی، یک فرآیند تکبعدی نیست و راهبرد یکتایی برای آن وجود ندارد؛ بلکه باید ترکیبی از راهبردهای ششگانه شامل راهبردهای مالی و اقتصادی، بازاریابی و مشتری مداری، منابع انسانی، راهبردهای مبتنی بر دانش، ساختاری و تعاملات و کارایی تولید و عملیات را موردتوجه قرار داد و فرایند احیا را در یک قالب نظاممند و بهصورت یک جریان مستمر و تدریجی به انجام رساند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
شرکتهای رو به افول و ورشکسته،
شرکتهای کوچک و متوسط،
صنایع غذایی،
راهبردهای احیا،
مدلسازی تفسیری ـ ساختاری، |
|
عنوان انگلیسی |
Revitalizing Strategies Analyzing For Declining and Bankrupt Small and Medium Manufacturing Companies with the Help of Interpretive Structural Modeling (Case Study: Food Industries of Ardabil Province) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Introduction: For the successful revival of a bankrupt or declining company with poor performance, a wide range of revival strategies can be considered that these strategies interact with each other and not paying attention to this issue, the revival of declining companies, especially small and medium-sized companies in Action faces a problem. Therefore, the main goal of this research is to present an interpretive structural model and interaction analysis of revitalization strategies of small and medium manufacturing companies. Metods: This research is practical in terms of its purpose and because it is based on interpretive structural modeling to provide a hierarchical model of the interaction of strategies for the revival of small and medium-sized companies on the verge of decline and bankruptcy, it can be considered descriptive-survey research. Since many small and medium-sized companies in the food industry in Ardabil province have declined or gone bankrupt in the past few years and need to be revived, therefore these industries were chosen as a case study of this research. In the first stage of the research, fuzzy screening was used to localize the decline factors of these companies. After that, to determine the strategies related to each factor of decline, an interview was conducted with a focus group including 10 academic and industrial experts, and to provide an interaction model and analyze the power of influence and correlation of these strategies, structural interpretive modeling and the Mi'kmaq method, with The participation of the same experts was used and Excel and MATLAB software were used for data analysis. Result and Discossion: Out of the 22 factors of the decline of companies that were identified in previous research, 19 factors were determined as the factors of the decline of food industry companies in Ardabil province, and three factors were "monopoly situation in the market", "supply exceeding market demand", "lack of culture of cooperation between "Employees and managers" were removed due to the importance of less than 70% in the view of experts. For these factors of decline, 32 strategies (localized and new) have been determined, and in addition, the entire revitalization strategies, in the form of six categories of financial and economic strategies; marketing and customer orientation; human resources; knowledge-based; structure and interactions; and production and operation efficiency were also categorized. The structural interpretative hierarchical model of revitalization strategies shown in Figure 2 shows that these strategies have a helping and facilitating relationship with each other and to apply them, one should start from the lowest level of this model. Another significant result is that although the determined strategies are presented in the form of six categories, the final model shows that in order to implement these strategies, it is not necessary to pay attention to all the strategies in one category at the same time, but the hierarchy of strategies clearly shows that the priority of using these strategies is from the bottom. Up and from different categories. Conclusions: The revival of bankrupt small and medium companies or declining food industries is not a one-dimensional process and there is no single strategy for it, but a combination of six strategies including financial and economic strategies; marketing and customer orientation; human resources; knowledge-based strategies; structure and interactions; And he paid attention to the efficiency of production and operations and carried out the restoration process in a systematic format and as a continuous and gradual flow. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
شرکتهای رو به افول و ورشکسته,
شرکتهای کوچک و متوسط,
صنایع غذایی,
راهبردهای احیا,
مدلسازی تفسیری ـ ساختاری |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا موتمنی | دانشیار، گروه مدیریت صنعتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
اکبر رحیمی | استادیار، گروه مدیریت، دانشکده مدیریت و مهندسی صنایع، دانشگاه صنعتی مالک اشتر، تهران، ایران.
رحیم رضائی بنفشه | دانشآموخته دکتری مدیریت صنعتی، معاون دفتر سرمایهگذاری استانداری اردبیل، تهران، ایران.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jimp.sbu.ac.ir/article_104090_b168c39d2c951fe213bb9700f5e48463.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|