شناخت، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۲۳۳-۲۵۱

عنوان فارسی فردیت و جمعیت تربیت طبیعی در امیل
چکیده فارسی مقاله در سدۀ هفدهم در کتاب امیل مفهوم تربیت طبیعی توسط روسو مطرح شد و علیرغم اقبال و ادبار عموم و خصوص از این کتاب از زمان انتشار، پژوهشگران در این خصوص که لب کلام روسو گرایش به فردیت یا جمعیت تربیت طبیعی بوده اختلاف نظر دارند. گرچه گسترۀ این مناقشه دامن‌گیر کلیت اندیشۀ روسو می‌شود، اما در این مقاله تلاش شده تا پس از طرح روشن این مسئله مشخصاً در کتاب امیل رأی یکی از مهمترین مفسران معاصر آرای تربیتی روسو، یورگن الکرز، در جانبداری از فردیت تربیت طبیعی امیل مثال آورده شود و با استمداد از روشنگری‌های وی از آرای تربیتی روسو درکی عمیق‌تر از امیل حاصل شود که بتواند در لایه‌ای فروتر وحدت و انسجام اندیشۀ روسو را حفظ کند؛ بدین قرار که گرچه فردیت و جمعیت ویژگی طبیعی دو دورۀ متمایز رشد امیل به حساب می‌آیند، اما اصل تسلیم ضرورت شدن در کل امیل طنین‌انداز است و همین اصل است که وحدت اندیشۀ تربیتی روسو را مصون نگه می‌دارد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله روسو، امیل، تربیت طبیعی، فردیت، جمعیت،

عنوان انگلیسی Individuality and collectivism of natural education in Emile
چکیده انگلیسی مقاله In the 17th  century, the concept of natural education was proposed by Rousseau in Emile’s book, and despite the public and private acceptance of this book since its publication, researchers have different opinions about whether Rousseau’s words were oriented towards individuality of natural education or its collectivism. Although the extent of this controversy affects Rousseau’s thought, after clearly highlighting this issue in the book of Emile, this article examines Jürgen Alkers’ educational views as one of the most important contemporary commentators of Rousseau’s, exploring it in favor of the individuality of Emile's natural education. Hence, with the help of Alkers’ clarifications of Rousseau's educational views, a deeper understanding of Emile can be obtained, which can preserve the unity and coherence of Rousseau's
thought in other, lower layers. In this way, although individuality and collectivity are natural characteristics of two distinct periods of Emile’s development, the principle of submission to necessity resonates throughout Emile, and it is this principle that keeps the unity of Rousseau’s educational thought intact. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله روسو, امیل, تربیت طبیعی, فردیت, جمعیت

نویسندگان مقاله سیدعلی یزدانی |
دانشگاه خوارزمی

علیرضا محمودنیا |
دانشگاه خوارزمی

یحیی قائدی |
دانشگاه خوارزمی


نشانی اینترنتی https://kj.sbu.ac.ir/article_104345_e15c5cd01ffa6ff6da02b73e24ec5765.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات