|
شناخت، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۱۷۷-۱۹۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بازخوانی عقل آناکساگوراس در علم النفس ارسطو |
|
چکیده فارسی مقاله |
یکی از مباحث بسیار دشوار در علم النفس ارسطو بحث عقل است. این بحث که در طول تاریخ دستمایۀ تفاسیر بسیار گوناگون بوده به ندرت از منظر مواجهۀ ارسطو با پیشینیانش بررسی شده است. این مقاله استدلال می کند که ارسطو در این بحث وامدار آناکساگوراس است و نظریۀ او را در این باب ارتقا می دهد و در چارچوب مبانی خودش بازخوانی می کند. مهمترین و چالش برانگیزترین مباحثی که در کتاب النفس در موضوعِ عقل مطرح شده از این منظر قابل فهم می شوند. آناکساگوراس صریحاً یا ضمناً دو وصفِ عدم تعین و سرمدیت را به عقل نسبت می داد. ارسطو این دو وصف را برای عقل می پذیرد و می کوشد تا مشکلاتی را که بر سر راه این دو قرار دارد برطرف کند. هر دویِ این اوصاف با فعالیت اصلیِ عقل، یعنی شناختن و تعقل کردن، ناسازگارند. آنچه مطلقاً نامتعین است به هیچ چیزی شباهت ندارد، پس مطابق حکم مشهور «شبیه شبیه را می شناسد»، قادر به شناختن نخواهد بود. همچنین شناختن نوعی عبور از قوه به فعل است که خود، از لوازم ماده است. از این رو، عقل اگر بخواهد فعالیت شناختی داشته باشد، نمی تواند سرمدی باشد. نشان داده ایم که مباحث دو فصل چهارم و پنجم از کتاب سومِ دربارۀ نفس به همین دو مسئله پاسخ می دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
ارسطو،
آناکساگوراس،
کتاب النفس،
عقل، |
|
عنوان انگلیسی |
Rereading Anaxagoras’ Mind in Aristotle’s Psychology |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The examination of the concept of mind in Aristotle’s psychology poses a considerable challenge within his work, De anima. This paper unravels the complexities by scrutinizing Aristotle’s expressions as both a response to and an advancement of Anaxagoras’ Mind theory. Anaxagoras’ theory, whether explicitly or implicitly, presents mind as both indeterminate and everlasting. However, these characteristics contradict the primary function of the mind, namely, its capacity for knowledge and thought. Anything that is entirely indeterminate lacks resemblance to anything else, thereby rendering it incapable of comprehending anything, in accordance with the widely accepted axiom that “like is known by like”. Besides, knowledge and thought involve a transformation from potentiality to actuality, implying the involvement of matter, while a material entity cannot possess eternity. In this paper, it is contended that the fourth and fifth chapters of the third book of De anima address these two dilemmas. Aristotle reconciles these attributes by endorsing and reinterpreting Anaxagoras’ theory. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
ارسطو,
آناکساگوراس,
کتاب النفس,
عقل |
|
نویسندگان مقاله |
محمد حبیب اللهی | دانشگاه شهید بهشتی
احمد عسگری | دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://kj.sbu.ac.ir/article_104342_24486dea8e83b97cae1514c0d56fbd1c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|