|
شناخت، جلد ۱۶، شماره ۲، صفحات ۳۷-۵۸
|
|
|
عنوان فارسی |
راههای بودن، سور مقید و سور عام |
|
چکیده فارسی مقاله |
تقریری معاصر از تکثرگرایی وجودشناختی یافت میشود که طبق آن، این رهیافت در به رسمیت شناختن راههای بودن صورتبندی میشود؛ اینکه اشیا به طرقی مختلف هستند یا از انحا گوناگونی از بودن بهرهمندند. با این حال، از آنجا که طبق تلقی رایج در فلسفۀ تحلیلی، سورها نمودار تعهدات وجودشناختی ما هستند، پس این تقریر معاصر، تکثرگرایی وجودشناختی را ناظر به نظریۀ تسویر میداند و آن را در قامت پذیرش تعدد سورهای وجودی میبیند و بهتر است که تکثرگرایی تسویری نامیده شود. در مقالۀ پیش رو، پس از توضیحاتی در بارۀ این تقریر معاصر، از این سخن میرود که کدام سورها را باید نمودارِ تعهدات وجودشناختیمان لحاظ کنیم، و اینکه آیا سورهای متعدد نمیتوانند دامنههایی همپوشان داشته باشند. نیز در این باره بحث شده است که با فرض پذیرش تعددی از سورها، آیا همچونان باید سور عام را، همان که در دلالتشناسی منطق محمولات به کار میرود و خوانشی وحدتانگار از وجودشناسی پیش مینهد، پذیرفت یا نه. در این مقاله، چهار استدلال در پذیرش سور عام طرح و ردّ میشوند. با این حال، سرانجام پذیرش سور عام برای تکثرگرایی مرجح دانسته میشود. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
تکثرگرایی وجودشناختی،
راههای بودن،
نظریۀ تسویر،
سور مقید،
سور عام، |
|
عنوان انگلیسی |
Ways of Being, Restricted Quantifier and Generic Quantifier |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
There is a contemporary interpretation of ontological pluralism which formulates this thesis under the title of “recognition of ways of being”: that there are different modes of being, and things exist in different ways. On the other hand, it is common in analytic philosophy to take quantifiers as pointers to our ontological commitments. So, this contemporary interpretation brings ontological pluralism along with quantification theory and accept the plurality of existential quantifiers, which is better to be labeled as quantificational pluralism. In the following article, after explaining this interpretation, it will be discussed which quantifiers we should consider as the representation of our ontological commitments, and whether multiple quantifiers have overlapping domains. It also asks that, assuming the acceptance of multiple quantifiers, should we also accept the generic quantifier (used in the predicate logic and inspires a monistic interpretation of ontology)? To this end, four arguments for generic quantifier will be presented and, then refuted. However, in the end, generic quantifier prefers over pluralism. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
تکثرگرایی وجودشناختی,
راههای بودن,
نظریۀ تسویر,
سور مقید,
سور عام |
|
نویسندگان مقاله |
محمدحسین اسفندیاری | گروه فلسفه، دانشکدۀ ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران
|
|
نشانی اینترنتی |
https://kj.sbu.ac.ir/article_104335_8ac6959fb7cec34005eb6507bf493a8c.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|