این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
چشم انداز مدیریت صنعتی، جلد ۲، شماره ۱، صفحات ۱۳۱-۱۵۳

عنوان فارسی تبیین استراتژی‌های تولیدی - مطالعه موردی در صنعت خودروسازی
چکیده فارسی مقاله دگرگونی‌های محیط سازمان‌ها پدیده‌ای است که همواره بر عملکرد آن‌ها تأثیر عمیقی می‌گذارد و آن‌هایی می‌توانند از این دریای پرتلاطم به مقصد برسند که با اتخاذ تدابیر مقتضی امواج خروشان را تحمل نموده و با استفاده مؤثر و کارآمد از منابع خود مزیت رقابتی کسب نمایند. یکی از ابزارهای مؤثر برای انجام این مهم تدوین یک استراتژی مدون و منسجم می‌باشد. استراتژی، برنامه‌ای برای حرکت سازمان از وضعیت جاری به وضعیت مطلوب می‌باشد. تعیین بهترین استراتژی تولید به‌علت انتخاب‌های گسترده و محدویت‌هایی که سازمان با آن مواجه می‌شود آسان نیست. چهارچوب‌های متعددی برای تدوین استراتژی سازمان از سوی محققین پیشنهاد شده است. باتوجه به این‌که سیستم تولیدی می‌بایستی منعکس کننده استراتژی تولیدی شرکت و اولویت‌های رقابتی منتخب آن باشد، ارائه ابزارهایی برای ارزیابی هم‌گرایی بین استراتژی تولید و سیستم تولید می‌تواند از جایگاه رقابتی شرکت‌ها حمایت به‌عمل آورد. یکی از مدل‌های مناسب جهت مخاطب قرار دادن این موضوع با رویکرد صنعتی، کاربرگ استراتژی میلتنبرگ می‌باشد. در این مقاله، تحقیقی تجربی با نگرش مطالعه موردی در یکی از شرکت‌های تأمین‌کننده شرکت ایران‌خودرو جهت تدوین استراتژی تولیدی انجام یافته است. جهت اعتبار تحقیق و جلوگیری از پیش داوری‌ها در تعیین سطوح تولیدی از چک‌لیست استفاده و همچنین جهت رتبه‌بندی استراتژی‌ها از رویکرد فرایند تحلیل سلسله مراتبی استفاده شده است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله سیستم تولیدی، خروجی‌های تولیدی (استراتژی‌ها)، عوامل تولیدی (اهرم‌ها)، چک‌لیست، فرایند تحلیل سلسله مراتبی،

عنوان انگلیسی Formulating Manufacturing Strategies – Case study in Automotive Industry
چکیده انگلیسی مقاله The change of environment in organizations is a phenomenon that continues to have a profound effect on their functionality, and only those who adopt a suitable strategy may endure the roaring waves and by making effective use of their resources, gain a competitive advantage. One of the most effective and instrumental methods of implementing this vital point is the formulation of a compiled and coherent strategy. The strategy would involve the procession of the organization from the status quo to a favorable position. Adopting the best manufacturing strategy is not an easy task, given the restrictions the organization would have to face and also the wide range of choices available. A multitude of frameworks for the formulation of a suitable strategy for the organization have been recommended by researchers. Considering that the system of manufacturing should be a reflection of the manufacturing strategy of the company and its selected competitive priorities, the introduction of tools for the measure of convergence between manufacturing strategy and manufacturing systems may provide a competitive edge for companies. A suitable prototype to address the issue with an industrial approach is the Miltenburg strategic worksheet. In this article, an empirical research has been made with a case study approach, in one of the Iran Khodoro Company’s supplier in order to formulate the manufacturing strategy. For the sake of the credibility of the research and to discourage prejudgment in determining the levels of manufacturing, a check list has been used, and in order to rank the strategies, an analytical hierarchal approach has been implemented.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله سیستم تولیدی, خروجی‌های تولیدی (استراتژی‌ها), عوامل تولیدی (اهرم‌ها), چک‌لیست, فرایند تحلیل سلسله مراتبی

نویسندگان مقاله اکبر عالم تبریز |
استاد، دانشگاه شهید بهشتی.

محمد باقرزاده‌آذر |
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.


نشانی اینترنتی https://jimp.sbu.ac.ir/article_87354_b31adf6ab61a786b525274e3da3b29ed.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات