|
چشم انداز مدیریت صنعتی، جلد ۷، شماره ۲، صفحات ۱۶۹-۱۸۸
|
|
|
عنوان فارسی |
تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو |
|
چکیده فارسی مقاله |
هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر مدیریت روابط زنجیره تأمین بر رقابت پذیری شرکت های کوچک و متوسط صنعت قطعه سازی خودرو ایران است. به این منظور، شاخص های رقابتپذیری و مؤلفههای روابط زنجیره تأمین شناسایی شده و ارتباط میان آنها به روش مدلسازی معادلات ساختاری بررسی شده است. نمونه آماری این پژوهش 175 شرکت کوچک و متوسط فعال در صنعت قطعه سازی خودرو کشور بود که از طریق پرسشنامه مورد پیمایش قرار گرفته اند. بر اساس یافته ها، تأثیر 5 عامل اعتماد، تعهد، همکاری، یکپارچگی و تبادل اطلاعات بر عامل حس امنیت و ایمنی رد شد و سایر روابط مدل مورد تأیید قرار گرفتند. این پژوهش، شکاف پژوهشی در زمینه ارائه مدلی که نحوه تعاملات مؤلفههای روابط زنجیره تأمین و رقابت پذیری را بررسی و همچنین اندازه سازمان های همکاری کننده را در نظر گیرد، پر می سازد. یافته های این پژوهش، می تواند مبنای خوبی برای شناخت وضع موجود مدیریت روابط در زنجیره تأمین قطعه سازی خودرو بهشمار رود تا شرکتها به کمک آن بتوانند رقابت پذیری خود را بهبود دهند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
روابط زنجیره تأمین، رقابت پذیری، شرکت های کوچک و متوسط، مدلسازی ساختاری ـ تفسیری، مدل سازی معادلات ساختاری، |
|
عنوان انگلیسی |
The Impact of Supply Chain Relationships Management on Competitiveness in Iranian Small and Medium-sized Enterprises in Automotive Parts Industry |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
The aim of this paper was to investigate the impact of supply chain relationships factors on competitiveness in Iranian small and medium-sized enterprises (SMEs) in automotive parts industry. To achieve this aim, the competitiveness indicators and supply chain relations factors have been identified and their relationship has been investigated by structural equation modeling approach. Data collected from 175 small and medium enterprises active in the automobile part industry that have been surveyed through a questionnaire. The results showed that five hypotheses were rejected and the other hypotheses were approved. The significant value of this research can be retained by SMEs managers in automotive parts industry. The results are particularly important for them to improve their understanding on the relationship with other parties in the supply chain. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
روابط زنجیره تأمین, رقابت پذیری, شرکت های کوچک و متوسط, مدلسازی ساختاری ـ تفسیری, مدل سازی معادلات ساختاری |
|
نویسندگان مقاله |
مسعود براتی | استادیار، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد نجف آباد.
|
|
نشانی اینترنتی |
https://jimp.sbu.ac.ir/article_87205_343dd928a1eef616bd6af529b5f8e3ea.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|