چشم انداز مدیریت صنعتی، جلد ۸، شماره ۳، صفحات ۹۵-۱۱۴

عنوان فارسی ارزیابی میزان آمادگی دانشگاه برای استقرار آموزش عالی ناب (موردمطالعه: دانشگاه تهران)
چکیده فارسی مقاله هدف از پژوهش حاضر، ارزیابی میزان آمادگی «دانشگاه تهران» برای استقرار آموزش عالی ناب است. این پژوهش، از نظر روش، کاربردی و از منظر گردآوری داده‌ها، توصیفی ـ پیمایشی است. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه کارشناسان «پردیس فنی ـ مهندسی و علوم اجتماعی ـ رفتاری دانشگاه تهران» است که تعداد 233 نفر به شیوه نمونه‌گیری طبقه‌ای نسبی انتخاب شدند. به‌منظور گردآوری داده‌ها از پرسشنامه‌ پژوهشگر­ساخته استفاده شد. روایی پرسشنامه‌ها با استفاده از روایی محتوایی و سازه و پایایی آن‌ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ موردبررسی و تأیید قرار گرفت. داده‌های پژوهش با استفاده از آزمون‌های کالموگراف ـ اسمیرنوف، تی تک­نمونه‌ای، تی دو گروه مستقل، فریدمن و تحلیل عاملی تأییدی در نرم‌افزارهای Lisrel و SPSS بررسی ‌و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش با استفاده از داده‌های تجربی نشان داد که نمره کل ارزیابی آمادگی دانشگاه تهران برای استقرار آموزش عالی ناب و مؤلفه‌های آن، پایین‌تر از میانگین نظری 3، است. علاوه بر آن از نظر کارشناسان دانشگاه مؤلفه‌های آموزش عالی ناب به­ترتیب اهمیت عبارت­اند از: 1. رهبری و تعهد مدیریت؛ 2. تمرکز و توجه به دانشجویان؛ 3. انتخاب افراد مناسب؛ 4. راهبرد و چشم‌انداز دانشگاه؛ 5. منابع. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله آموزش عالی ناب، دانشگاه ناب، تفکر ناب، ارزیابی آمادگی استقرار، دانشگاه تهران،

عنوان انگلیسی Assessing the Readiness of the University to Establish the Lean Higher Education (Case Study: University of Tehran)
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study is to assess the readiness for the establishment the lean higher education of University of Tehran. This research is applied and also from a data collection perspective, it is descriptive survey. The study population is consisted of all experts' technical and social-behavioral sciences campus at University of Tehran and also a researcher-made questionnaire was used to collect data. Validity and reliability of the questionnaires were assessed by using content and structure validity and Cronbach's alpha coefficient. The data were analyzed using Kolmogorov-Smirnov Test dependent and independent T-test, Friedman and confirmatory factor analysis in Lisrel software and SPSS software. The findings of the study showed that the total score of Tehran University's readiness for the establishment of lean higher education and its components was lower than theoretical average. In addition, according to the university experts, the most important component of lean higher education are leadership and management commitment, Focusing and paying attention to students, Choosing the right people, The strategy and vision of the university.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله آموزش عالی ناب, دانشگاه ناب, تفکر ناب, ارزیابی آمادگی استقرار, دانشگاه تهران

نویسندگان مقاله خدایار ابیلی |
استاد، دانشگاه تهران.

فاطمه نارنجی ثانی |
استادیار، دانشگاه تهران.

زینب السادات مصطفوی |
دانشجوی دکتری، دانشگاه تهران.


نشانی اینترنتی https://jimp.sbu.ac.ir/article_87167_0af6fffa405103cb5cb1399ee0f3050e.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات