نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۳، شماره ۱۷، صفحات ۱۹۵-۲۰۸

عنوان فارسی بررسی‌ ‌مقایسه‌‌‌ای‌‌ همخوان‌‌‌های‌‌ زبان ‌چینی ‌و‌ ‌فارسی
چکیده فارسی مقاله در بحث آموزش زبان دوم، میزان شباهت یا تفاوت نظام آوایی دو زبان، در یادگیری آن توسط زبان‌آموزان تاثیر بسزایی دارد و بدیهی است هر چه میزان شباهت بیشتر باشد، یادگیری برای دانشجویان ساده‌‌‌‌تر خواهد بود و تفاوت بیشتر، دشواریهای آموزش را دوچندان می‌کند و آگاهی‌داشتن از این شباهت و تفاوت‌ها راه آموزش را هموارتر می‌کند. از این رو در این پژوهش علاوه‌بر ارائه توضیحاتی در مورد همخوان و نظام واجی، به‌تفصیل ‌به بررسی تفاوت همخوان‌های زبان چینی و فارسی از منظر جایگاه و شیوه تولید واکدار و بی‌واکی و دمیدگی و نادمیدگی پرداخته شده است. در ضمن، در پژوهش حاضر، یک تست شفاهی طراحی شده است برای نشان‌دادن تاثیر تفاوت همخوان‌های دو زبان چینی و فارسی در بحث یادگیری همخوان‌های زبان چینی توسط دانشجویان ایرانی که در این تست 45 نفر از دانشجویان رشته زبان چینی در مقطع لیسانس دانشگاه شهید بهشتی مورد بررسی قرار گرفته اند. تمامی همخوان‌های زبان چینی توسط دانشجویان خوانده می‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌شود و با بررسی فایل صوتی ضبط شده، تعداد دانشجویانی که هر یک از همخوان‌ها را درست یا غلط تلفظ کرده‌اند مشخص می‌گردد. نتایج به‌دست آمده از تست شفاهی بعنوان مکملی بر مباحثی که در مبانی نظری پژوهش ارائه شده نشانگر آن است که 10 عدد از همخوان‌ها بدون هیچ اشتباهی توسط فراگیران زبان چینی تلفظ شده‌اند، و 11 عدد از همخوان‌ها که‌ با همخوان‌های زبان فارسی تفاوت داشته‌اند با ضریب خطاهای متفاوتی توسط فراگیران ‌تلفظ شده‌اند که این مسئله فرضیه‌ای را که در این پژوهش مطرح شده بود به درستی تایید می‌نماید.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله همخوان، زبان فارسی، نظام واجی، زبان چینی، تست شفاهی،

عنوان انگلیسی Investigating comparison of Chinese and Persian consonant sounds
چکیده انگلیسی مقاله In learning second language, the amount of similarity or difference between two language`s phonetic system, has an important effect on student`s learning. It is clear whatever the amount of similarity is more, learning for students will be easier and more difference will increase learning difficulties. This study, not only explains about consonant sound and phoneme system, but also checks the difference between Chinese and Persian consonant sounds from the perspective of place and manner of articulation, voiced and voiceless, aspirated and unaspirated. Meanwhile, an oral test is done to show the effect of difference between Chinese and Persian consonant sounds for learning Chinese consonant sounds by Iranian students which 45 students of ShahidBeheshti University participated in, they read all Chinese consonant sound, and then with checking recorded file, the number of students who pronounce correct or incorrect would be clear. The result from oral test is a supplement for topics which is mentioned in theoretical foundation research study which shows that 10 Chinese consonant sounds have been pronounced correctly by the learners and 11 Chinese consonant sounds which are different with Persian consonant sounds pronounced incorrectly by the learners. Based on the result, with increasing the amount of difference between these two languages, the number of students who pronounce correct decreased. Also these results will prove that the hypothesis of this paper is correctly verified. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله همخوان, زبان فارسی, نظام واجی, زبان چینی, تست شفاهی

نویسندگان مقاله نفیسه غضنفری |
عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_99916_d26ebd05abf01b2257221f45d1a56bf7.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات