نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۳، شماره ۱۷، صفحات ۱۵-۲۸

عنوان فارسی قهرمان‌ چیستایی‌ در جست‌‌و‌جوی‌ خویش
چکیده فارسی مقاله در رمان‌های رئالیستی با شخصیت‌هایی روبه‌رو می‌شویم که به اصول و ارزش‌های راستین پایبندند. گئورگ لوکاچ، که با تکیه بر نظر انگلس‌ ادبیات رئالیستی را نمونه راستین و شالوده و سنگ‌بنای ادبیات می‌داند و لوسین گلدمن، که هر اثر سازگار با رئالیسم را اثری ارزشمند به‌شمار می‌آورد، این قهرمانانِ به‌اصطلاح چیستایی) پروبلماتیک( را افرادی بی‌آینده و معترض معرفی می‌کنند که ساز مخالف می‌زنند و در جهانی رو به ‌زوال و پر از تباهی، جویای ارزش‌های انسانی حقیقی هستند و می‌کوشند ارزش‌های مدرن را تغییر دهند و اصالت سابق را به آن‌ها بازگردانند. از طرفی به‌باور گلدمن بین وضعیت ارزش‌های اصیل در رمان و وضعیت ارزش‌های مصرفی در بازار مشابهتی دقیق وجود دارد: هردو، ارزش‌هایی ضمنی به‌حساب می‌آیند، چون زیرمجموعه ارزش مبادله‌ای هستند. قهرمانی که می‌کوشد در جهانی که ارزش‌های اصیل دست‌نایافتنی‌اند، در پی این ارزش‌ها باشد، توهماتی پیدا می‌کند که منجر به نابودی‌اش خواهدشد. قمارباز داستایِفسکی مثال واضحی از جایگاه پول به‌عنوان معیاری برای ارزش‌ در ادبیات است. در مقاله حاضر برآنیم تا روشن سازیم چگونه قهرمانان چیستایی این اثر، به‌سان خریداران و فروشندگانی خودآزار و دیگرآزار، از ارزش‌های اصیل و راستین دور و به‌دنبال این غایت فتیشیستی روان می‌شوند و پول به مرکز توجه و وسواس آنها بدل می‌گردد. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله ‌رمان رئالیستی، قهرمان چیستائی، شی‌ءوارگی، لوکاچ، گلدمن، قمارباز، داستایفسکی،

عنوان انگلیسی The Problematic Hero in Search of His Lost Authenticity
چکیده انگلیسی مقاله In realistic novels we come across characters that are committed to true, authentic values and principles. According to George Lukacs, who finds realism the cornerstone of literature and Lucien Goldmann, who derives directly from Lukacs and finds each and every work conformed with realism of great value, the problematic hero, is transcendentally homeless, unable to bring inner and outer reality, society and personality into a meaningful unity and seeks to transform the modern values and resurrect their lost authenticity. Goldmann, in order to illustrate a rigorous homology between structure in classical novel and the structure of exchange in market economics states that novel as a social product is shaped by social and cultural forces. Because the modern period is heavily influenced by capitalism, the values of capitalism are ingrained in modern works. A hero, who tries to search degradedly for authentic but inaccessible values in a degraded world, will eventually be doomed to failure. Dostoevsky’s The Gambler is in particular a clear example of the non-economic but value-based relation to money in the novel. The current article aims to shed more light on how the problematic heroes of The gambler, appear as sadistic and masochistic sellers and buyers; abandon the authentic values and turn money into the obsessive object of their interest.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله ‌رمان رئالیستی, قهرمان چیستائی, شی‌ءوارگی, لوکاچ, گلدمن, قمارباز, داستایفسکی

نویسندگان مقاله حمیدرضا آتش‌برآب |
دانشگاه گیلان


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_99908_45052913adefe919736f57fd4d6c6bbf.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات