نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۳، شماره ۱۷، صفحات ۱۱۷-۱۴۶

عنوان فارسی تدریس‌‌ صریح‌‌ و‌‌ ضمنی‌‌ واژگان‌‌ تخصصی‌ اقتصاد و تأثیر‌ آن‌ بر یادگیری‌‌ و ‌نگاهداشت‌‌ ذهنی‌
چکیده فارسی مقاله مطالعه حاضر با الهام از زبان‌‌‌شناسی شناختی ‌و به‌‌ویژه نظریۀ‌ استعاره‌‌های مفهومی لیکاف و جانسون (1980)، تأثیر روش تفصیل ریشه‌‌ای‌ به عنوان یک روش تدریس صریح ‌که برگرفته از این مکتب است ‌را با روش‌های رایج دیگر تدریس واژگان تخصصی زبان انگلیسی با اهداف ویژه (اقتصاد) یعنی آموزش واژگان از طریق ارائۀ‌ معادل‌‌‌های فارسی، تعاریف انگلیسی و روش تدریس ضمنی را مقایسه کرد. یافته‌‌های پژوهش حاکی از برتری روش تفصیل ریشه‌‌ای‌ بر سایر روش‌ها و برتری تدریس صریح بر روش ضمنی است. 
کلیدواژه‌های فارسی مقاله تدریس‌ صریح، تدریس‌ ضمنی، نظریۀ‌ استعاره‌‌های‌ مفهومی، روش‌ تفصیل‌ ریشه‌‌‌ای.‌،

عنوان انگلیسی The Effect of Explicit and Implicit Instruction on Learning and Retention of Metaphor-based Economic Terms
چکیده انگلیسی مقاله The purpose of this study was to investigate the effect of explicit and implicit instruction on learning and retention of metaphor-based economic terms on the part of Iranian language learners of Economics. The participants were four intact parallel groups of 75 sophomores of Economics .Three groups were instructed through explicit instruction methods, that is, etymological elaboration, contextual definitions, and L1 translation, and one group through an implicit method of instruction. The results of the study indicated that in terms of learning, the participants in 'etymological elaboration' outperformed the other groups in the vocabulary test. They also showed that the participants in 'Contextual Definitions', 'Implicit Instruction' and 'Translation' groups did not perform significantly different from each other. Regarding retention, the test showed a significant difference between the means of the Etymological Elaboration Group, on one hand and Contextual Definition and Implicit Instruction groups, on the other hand. Similarly, the difference between the Implicit Instruction and Translation groups was statisticallysignificant. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله تدریس‌ صریح, تدریس‌ ضمنی, نظریۀ‌ استعاره‌‌های‌ مفهومی, روش‌ تفصیل‌ ریشه‌‌‌ای.‌

نویسندگان مقاله عادله حیدری |
-University of Isfahan دانشگاه اصفهان

عزیزاله دباغی |
دانشگاه اصفهان

حسین براتی |
دانشگاه اصفهان


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_99901_61ca0b7394bcbc0a3c9af5c3e44b801b.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات