|
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۴، شماره ۱۹، صفحات ۹۹-۱۱۸
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی گستردگی و دشواری زیرمهارتهای خواندن و درک مطلب با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا |
|
چکیده فارسی مقاله |
چکیدهمهارت خواندن و درک مطلب یکی از مهمترین مهارتهای زبان انگلیسی، بهویژه در سطح آکادمیک میباشد. این مهارت به تنهایی و در کنار مهارتهای دیگر و از زوایای مختلف در حوزه آموزش و همچنین سنجش مورد بررسی قرار گرفته است. یکی از مولفه های مورد تحقیق، در زمینه سنجش آموزشی، زیرمهارتهای ساختاری مهارت خواندن است. آنچه در پژوهش حاضر بررسی می شود نوع، گستردگی و درجه دشواری این زیرمهارتها و همچنین دشواری سوالات با استفاده از مدل تشخیصی شناختی جیدینا[1] است. سنجش تشخیصی شناختی[2]، چارچوب نظری جدیدی در حوزه روانسنجی است که بر خلاف مدلهای سنتی سنجش، به جای رتبهبندی آزمودنیها بر اساس عملکردشان در آزمون، اطلاعاتی در مورد آزمودنی و تسلطش بر زیرمهارتهای یک حوزه و همچنین خود سوالات آزمون ارائه می دهد. به منظور انجام این پژوهش، سوالات بخش خواندن و درک مطلب آزمون ورودی دانشگاه در مقطع کارشناسی ارشد انتخاب شد و زیرمهارتهای آزمون از طریق سه منبع، مطالعات انجام شده قبلی حوزه، تکنیک فکرگویی و همچنین داوری متخصصین حیطه، استخراج گردید. این زیرمهارتها به همراه پاسخنامههای آزمون مورد نظر در بسته جیدینا (Ma & de la Torre, 2017) در نرم افزار برنامه نویسی R تجزیه و تحلیل شدند. چهار زیرمهارت از این آزمون استخراج و در ادامه، دشواری و گستردگی این زیرمهارت ها و پس از آن دشواری برخی سوالات[3] به روش سنجش تشخیصی شناختی گزارش شد. در پایان، دلایل احتمالی نتایج بهدست آمده در مقایسه با دیگر مطالعات این حوزه مورد تحلیل و بررسی قرار گرفت. واژگان کلیدی: مدل تشخیصی شناختی- زیرمهارت- مدل جیدینا- مهارت خواندن و درک مطلب [1] G-DINA model[2] Cognitive Diagnostic Assessment[3] Item Difficulty |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
امر نا/مأنوس – تاریخ، زبان – حافظه، زیگموند فروید، ژان- فرانسوا لیوتار- مارگارت اتوود، |
|
عنوان انگلیسی |
An investigation of the prevalence and difficulty of reading comprehension's sub-skills by the G-DINA model |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Reading comprehension is one of the most important skills of English language, specifically in academic settings. This skill has been investigated time and again from different perspectives, of which educational measurement is the focus of the present research. This study aims at defining these underlying sub-skills, examining their prevalence and difficulty, and estimating the difficulty of the items of a large-scale exam. The G-DINA model (Ma & de la Torre, 2017), which is a cognitive diagnostic model, was selected as the statistical method of data analysis. To this end, the subtest of reading from National University Entrance Exam, master's level, was selected. The underlying sub-skills of the test were extracted through three main sources of concurrent literature, students' think-aloud protocols, and expert panel's judgment. The extracted sub-skills along with the students' scored responses were used as the input for the GDINA package in R programming software. Four sub-skills were defined for the test and the outputs related to attribute/sub-skill prevalence, sub-skill difficulty, and item difficulty were reported in CDM framework. In the end, the probable reasons for the obtained outputs were discussed in the context of reading comprehension. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
|
|
نویسندگان مقاله |
زهرا جاویدان مهر | دانشگاه شهید بهشتی
محمد رضا عنانی سراب | دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://clls.sbu.ac.ir/article_100041_ba5e0dce4b05804ddb82cc5c12ac3955.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|