این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
نقد زبان و ادبیات خارجی، جلد ۱۷، شماره ۲۵، صفحات ۱۵-۴۳

عنوان فارسی بهره‌گیری از راهکارهای رویکرد ادبی به ‌منظور بالا‌بردن سطح مهارت‌های نوشتاری دانشجویان رشته زبان آلمانی
چکیده فارسی مقاله چکیدههدف از مقاله حاضر بررسی راهکارهایی برگرفته از رویکرد ادبی در آموزش زبان‌های خارجی به ‌منظور بالا‌بردن سطح مهارت‌های نوشتاری دانشجویان رشته‌ زبان و ادبیات آلمانی در ایران است. نوشتن مهارتی آموختنی است. به‌ویژه نوشتن متن‌های تخصصی برای دانشگاه نیازمند آموزش و بکارگیری شیوه‌های حرفه‌ای است. تلخیص یک متن ادبی بدون بکارگیری راهکار‌های آموزشی غیرممکن است. زبان و فرهنگ رابطه‌ای محکم و ناگسستنی دارند. در این راستا ادبیات به عنوان جلوه‌ای جامع از فرهنگ نقش مهمی در آموزش زبان‌های خارجی بازی کرده و امروزه جایگاه رویکرد ادبی با معرفی تعداد‌‌ زیادی راهکار‌ عملی برای آموزش چهار مهارت‌ اصلی (خواندن، گوش کردن، صحبت کردن و نوشتن) امری انکار‌ناپذیر به شمار می‌آید. مقاله حاضر به تبیین مفهوم رویکرد ادبی و نقش عملیاتی آن در جهت ارتقای مهارت‌های نوشتاری دانشجویان رشته زبان آلمانی پرداخت. پس از مشخص کردن نقش عملیاتی رویکرد ادبی، از نتایج خلاصه‌شده برای هر بخش به منظورارائه یک طرح پیشنهادی بر اساس داستان «کودک چاق» نوشته خانم ماری لوییزه کاشنیتس برای درس «تلخیص متون ادبی» در رشته زبان و ادبیات آلمانی استفاده گردید. هدف از این کار نشان دادن نمونه‌ای از عملکرد موثر راهکار‌های رویکرد ادبی در بهبود این مهارت بود. نتایج حاصل از الگوی نشان دادند که رویکرد ادبی پیشنهادی از راهکارهای موثری برای بهبود مهارت نوشتاری برخوردار است. دستاورد این پژوهش در این است که در معرفی راهی نو برای ارتقای مهارت نوشتن و بالابردن سطح دانش و آگاهی نسبت ادبیات و مهارت (بینا)‌فرهنگی دانشجویان کوشا باشد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله واژگان کلیدی آموزش زبان‌های خارجی، مهارت (بینا)فرهنگی، رویکرد ادبی، مهارت نوشتن، راهکارهای آموزش محور، تلخیص متون ادبی،

عنوان انگلیسی The use of literary approach strategies to promote the "writing" skill of German students at Iranian universities
چکیده انگلیسی مقاله The aim of this article is to investigate how one can apply literary ap- proach strategies to promote the "writing" skill of German students at Iranian uni- versities.Background studies: Writing is a skill that can be learned. In particular, writing technical texts for the university requires appropriate training and the use of professional methods and strategies. Summarizing a literary text without using the methods and strategies is considered to be rather impossible and these must definitely be acquired. Language and culture have a strong and inseparable rela- tionship. In addition, it goes without saying that communicative skills now also in- clude intercultural skills. You can only learn and understand the foreign language correctly if you also understand the culture. Today, literature as a comprehensive cultural medium is assigned an important role in foreign language didactics for teaching and promoting the four skills (in the sense of reading, listening, speaking and writing).
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله واژگان کلیدی آموزش زبان‌های خارجی, مهارت (بینا)فرهنگی, رویکرد ادبی, مهارت نوشتن, راهکارهای آموزش محور, تلخیص متون ادبی

نویسندگان مقاله آنیتا امیری |
دانشگاه شهید بهشتی تهران


نشانی اینترنتی https://clls.sbu.ac.ir/article_100889_fac726d7ed08531a0ec160bd3619000a.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات