|
شناخت، جلد ۱۱، شماره ۲، صفحات ۴۵-۸۲
|
|
|
عنوان فارسی |
شناخت سواد دانشگاهی؛ چیستی و ماهیت آن |
|
چکیده فارسی مقاله |
در این مقاله مفهوم سواد دانشگاهی به طور عمیقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به همین منظور دیدگاهی تاریخی با ریشهیابی تکامل سواد دانشگاهی برگرفته از ادبیات نظری مربوطه فراهم خواهیم آورد. با وجود این، از همه مهمتر، در این مقاله به دنبال تعریف سواد دانشگاهی از طریق توصیف دیدگاهها، رویکردها و الگوهای بسیار متفاوتی که متضمن این اصطلاح بسیار پیچیده است خواهیم بود. سپس به بررسی مفهوم «سواد» برگرفته از «مطالعات جدید سواد» خواهیم پرداخت، گفتمانهای دانشگاهی را در ارتباط با حوزهی سواد دانشگاهی مورد توجه قرار خواهیم داد و به نقش «مهارت زبانی» در توسعهی سواد دانشگاهی خواهیم پرداخت. در خاتمهی مقاله، آثار متأخر در زمینهی سواد دانشگاهی بحث خواهد شد، و موضوع «وضعیت سواد دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران» را با تفسیری انتقادی مورد بررسی قرار خواهیم داد. لذا مجموع مباحث مطرح شده در این مقاله منظری مناسب ارائه میکند که از طریق آن کار تجربی در این حوزه از «توسعهی دانشگاهی» میتواند مورد تحلیل قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
سواد دانشگاهی، مطالعات جدید سواد، رهیافت سوادهای دانشگاهی، سواد، گفتمانهای دانشگاهی، مهارت زبانی، |
|
عنوان انگلیسی |
شناخت سواد دانشگاهی؛ چیستی و ماهیت آن (با تفسیری انتقادی از وضعیت سواد دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران) |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
در این مقاله مفهوم سواد دانشگاهی به طور عمیقی مورد بررسی قرار خواهد گرفت. به همین منظور دیدگاهی تاریخی با ریشهیابی تکامل سواد دانشگاهی برگرفته از ادبیات نظری مربوطه فراهم خواهیم آورد. با وجود این، از همه مهمتر، در این مقاله به دنبال تعریف سواد دانشگاهی از طریق توصیف دیدگاهها، رویکردها و الگوهای بسیار متفاوتی که متضمن این اصطلاح بسیار پیچیده است خواهیم بود. سپس به بررسی مفهوم «سواد» برگرفته از «مطالعات جدید سواد» خواهیم پرداخت، گفتمانهای دانشگاهی را در ارتباط با حوزهی سواد دانشگاهی مورد توجه قرار خواهیم داد و به نقش «مهارت زبانی» در توسعهی سواد دانشگاهی خواهیم پرداخت. در خاتمهی مقاله، آثار متأخر در زمینهی سواد دانشگاهی بحث خواهد شد، و موضوع «وضعیت سواد دانشگاهی در نظام آموزش عالی ایران» را با تفسیری انتقادی مورد بررسی قرار خواهیم داد. لذا مجموع مباحث مطرح شده در این مقاله منظری مناسب ارائه میکند که از طریق آن کار تجربی در این حوزه از «توسعهی دانشگاهی» میتواند مورد تحلیل قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
سواد دانشگاهی, مطالعات جدید سواد, رهیافت سوادهای دانشگاهی, سواد, گفتمانهای دانشگاهی, مهارت زبانی |
|
نویسندگان مقاله |
علیرضا پیروزان | پژوهشکده مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری
|
|
نشانی اینترنتی |
https://kj.sbu.ac.ir/article_98019_4ce45be762e4303db82ebc7dabfa6562.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|