|
شناخت، جلد ۱۲، شماره ۲، صفحات ۷۱-۹۳
|
|
|
عنوان فارسی |
نقش بدن زیسته در عینیت بخشی به اعیان از منظر مرلوپونتی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تبیین مرلوپونتی از قصدیت عملی به مثابه قصدیتی تنانه و متحرک راه را برای بیان معنای جدیدی از تقویم و عینیت میگشاید. تحلیل او از چنین قصدیتی، ابزاری ملموس و پیشاتأملی، اما معنادار و تنانه برای داشتن جهان و اعیان قصدی فراهم میآورد. مرلوپونتی بر این باور است که آگاهی به واسطه خصلت قصدی خود روی به سوی اعیان خود در جهان دارد. اعیان آگاهی اموری مشخص و متعین نیستند، بلکه در حوزهای قرار دارند که خود ذاتاً معنادار است و این معنا در مواجه سوژه با آن منکشف میشود. آگاهی برای مواجهه با اعیان از بدن به منزله نظرگاه خود بهره میگیرد. بر این اساس، مرلوپونتی آگاهی را در بدن قرار میدهد و بدن را سوژه- بدنی محسوب میکند که در جهان پیرامون خود حضور دارد و از طریق تجربه ادراکی با اعیان در تماس است. آنچه در طی این تجربه آَشکار میشود نوعی درک پیشاتأملی از جهان محسوس به منزله جایگاه حیات عملی است. سوژه همواره به واسطه بدن خود در درون جهانی که در آن تحقیق و عمل میکند جای دارد و در مواجهه تنانه با اعیان نامتعین، به آنها عینیت میبخشد. این تعینبخشی به واسطه قصدیت جنبشی و وحدت تألیفی بدن روی میدهد. در این مقاله درصدد هستیم تا نقش بدن در این تعینبخشی را بیشتر برجسته نماییم. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
قصدیت عملی، عینیت، سوژه- بدن، اعیان نامتعین، |
|
عنوان انگلیسی |
The Role of Lived Body in Objectification of Objects from Merleau-ponty Point of View |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
Merleau-ponty's descriptive of operative intentionality opens new way to express new meanings of the constitution and the objectivity. His analysis of such intentionality provides a tangible and pre-reflective, but meaningful means, for the purpose of having a world and embodied objects. Merleau Ponty believes that consciousness, due to its intentional character, is directed toward its own objects in the world. The objects of consciousness are not determinate and definite things, but are in areas that are intrinsically meaningful, and this meaning is revealed in the face of the subject. Consciousness uses the body as point of view to face the objects. Accordingly, Merleau Pontius places consciousness in the body and considers the body as a subject-body that is present in the world around itself and is in contact with the objects through perceptual experience. What emerges during this experience is a kind of perceptual perception of the tangible world as a place of practical life. The subject always presents through his body within the universe in which he researches and acts and in the embodiment face, gives objectivity to indeterminate objects. This determination is due to the motor intentionality and the synthesis unity of the body. In this article, we are going to highlight the role of the body in this determination. |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
قصدیت عملی, عینیت, سوژه- بدن, اعیان نامتعین |
|
نویسندگان مقاله |
سمیه رفیقی | دانشگاه تبریز
محمد اصغری | دانشیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز
محمود صوفیانی | استادیار گروه فلسفه دانشگاه تبریز
|
|
نشانی اینترنتی |
https://kj.sbu.ac.ir/article_98074_9cd6bf09d889481fe69f6e84e196e0b8.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|