شناخت، جلد ۱۵، شماره ۱، صفحات ۵۵-۷۵

عنوان فارسی افسون‌زدگی سوژه‌های هیستریک در دوران پساحقیقتِ کرونا و رسانه‌های مجازی
چکیده فارسی مقاله مقالۀ حاضر با مفهوم پساحقیقت در معنای نیچه‌ای آغاز می‌شود و با مفهوم افسون‌زدگی در شکل دلقک نیچه خاتمه می‌یابد. ضمن شرحِ چگونگیِ رویاروییِ انسانِ امروزی با پساحقیقت، همچون حقیقتی ناحقیقی در دوران کرونا، و متمایزکردنِ مفهوم پساحقیقت از آنچه رسانه‌ها خبر جعلی می‌نامند، پرسش‌های تحقیق این‌چنین مطرح می‌گردند که در رویارویی با مفهوم پساحقیقت چه سوژه‌هایی برساخته می‌شوند؟ و این سوژه‌ها چگونه برساخته می‌گردند؟ با بهره‌گیری از رویکرد و روش روان‌کاوانۀ لکان، به اثبات این فرضیه می‌پردازم که سوژه‌های بر ساخته‌شده سوژه‌هایی هیستریک هستند که در چرخش گفتمانی پدید می‌آیند و با پرسش از دال ارباب حفرۀ آن را برملا می‌سازند. سوژۀ هیستریک، با برملاساختن فقدان در دانشِ دیگریِ بزرگ از افسانه و ناحقیقی بودن حقیقت آگاهی پیدا می‌کند. بدین ترتیب، میل پیشازبانی اسطوره‌ای (دلتا) را که گفتمان رایج به عقب رانده بود دوباره به جریان می‌اندازد. باتوجه‌به جریانِ مجدد اسطوره‌ها، سبقت آن از گفتمان رایج و پیوندی که با مطالعات اسطوره‌شناختی در فضای روان‌شناختی تحلیلی یونگ به وجود می‌آورد، به این پرسش کلی پاسخ می‌دهم که افسون‌زدگی در عصر اطلاعات و رسانه‌های مجازی چگونه است و حرکت به‌سویِ افسون‌زدگی در دوران پساکرونا چگونه صورت می‌گیرد و چه کهن‌الگوی روان‌شناختی‌ای فرافکنی می‌شوند؟ درنهایت، افسون‌زدگیِ سوژه‌ها در دوران رسانه‌های مجازی با کهن‌الگوی جست‌وجوگر و در دوران پساکروناییِ پیشِ رو با دلقک نیچه‌ای فرافکنی می‌گردد.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله پساحقیقت، کرونا، سوژۀ هیستریک، رسانه، نیچه، لکان،

عنوان انگلیسی The Enchantment of Hys‌terical Subjects in the Pos‌t-Truth Era of Covid19 and the Virtual Media
چکیده انگلیسی مقاله The present article begins with the concept of pos‌t-truth in the Nietzscheian sense and ends with the concept of enchantment in the form of Nietzsche’s jes‌ter. By explaining the way in which the modern human encounters pos‌t-truth in the Covid19 era as a nontruth-truth, and dis‌tinguishing between the concepts of pos‌t-truth and fake news, the following ques‌tions arise: By encountering the pos‌t-truth, what kind of subjects are being cons‌tituted? And how will these subjects be cons‌tituted? I will exploit the Lacanian psychoanalytical perspective and method to prove my hypothesis, based on the fact that cons‌tituted subjects are hys‌terical subjects. The subjects that occur in a discourse turning and by ques‌tioning the mas‌ter signifier, reveal the lack in knowledge of the Other and recognize that the truth is nontruth and illusion. Thus, the prelinguis‌tic mythical desire (Delta) repulsed by the current discourse will be re-operated by the hys‌terical subject. According to the myth’s re-operation, overtaking the current discourse and their relationship with mythological s‌tudies in the sphere of Jungian analytical psychology, I will answer another ques‌tion considering that how the enchantment in the information and virtual media era takes place and how we are moving toward a re-enchantment in Pos‌t-Covid19 era and which psychological archetype is projecting by this enchantment? At the end, the subjects’ enchantment in the era of virtual media projects the Explorer archetype and in the coming era of Pos‌t-Covid19 will be projected by Nietzscheian Jes‌ter/Clown. 
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله پساحقیقت, کرونا, سوژۀ هیستریک, رسانه, نیچه, لکان

نویسندگان مقاله سروناز تربتی |
ارتباطات اجتماعی/ واحد تهران شرق/ دانشگاه آزاد اسلامی/تهران/ ایران


نشانی اینترنتی https://kj.sbu.ac.ir/article_102725_9fb7ddc1c576a2d3a67532609a688829.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات