این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
پنجشنبه 27 آذر 1404
تاریخ ایران
، جلد ۱۴، شماره ۱، صفحات ۸۱-۱۰۰
عنوان فارسی
بررسی میراث فرهنگی ـ تاریخی برجامانده از راهآهن شمال ایران
چکیده فارسی مقاله
راهآهن سراسری ایران در دوران سلطنت رضاشاه پهلوی ساخته شد. راهاندازی این پروژه عظیم پیامدهایی داشت. بخشی از این پیامدها به حضور چندساله مهندسان، نجاران و بناهای خارجی مربوط میشد و بخشی دیگر حاصل شکلگیری و راهاندازی تشکیلات راهآهن بود. در خلال سالهای 1306-1315ش/ 1927-1936م که راهآهن شمال ایران ساخته شد، صدها مهندس، بنا، نجار و... از اروپا به ایران آمدند و چندین سال در ایران زندگی کردند. کلیسا، آرامگاه کارگران، تلفنخانه و ساختمان محل اقامت مهندسان از میراث برجامانده از ساخت راهآهن است که ردپای اروپاییان را میتوان در آنها دید. از سوی دیگر تغییراتی که ساخت راهآهن در بافت جمعیتی و مراکز سکونت شمال ایران ایجاد کرد و باعث شکلگیری شهرها و آبادیها شد، در کنار کشف معدن زغالسنگ، تأسیس کارخانه تأمین برق و تأسیسات انتقال زغالسنگ از معدن به ایستگاه راهآهن زیرآب از میراث تاریخی برجامانده از راهآهن به حساب میآید. ضمن آنکه بخشی از سازه راهآهن مانند پل ورسک، سه خط طلا و تونل گدوک به حدی منحصربه فرد هستند که امروزه میتوان از آنها به عنوان آثار تاریخی یاد کرد. این مقاله با استفاده از منابع مستند، اسناد تاریخی، روزنامههای دوره رضاشاه، دادههای گردآوری شده از طریق مصاحبه تاریخ شفاهی و بررسیهای میدانی میکوشد وضعیت این آثار فرهنگی و تاریخی را از زمان احداث تا کنون بررسی کند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
میراث تاریخی مازندران، سوادکوه، راهآهن، کامپساکس، اروپاییان،
عنوان انگلیسی
Assessing the status of historical-cultural heritage of the national railway in the northern region of Iran
چکیده انگلیسی مقاله
The national railway of Iran was built during the reign of Reza Shah Pahlavi. The launch of this huge project brought with it consequences; Part of these consequences is related to the presence of engineers, carpenters and foreign buildings for many years, and the other part is the result of the formation and operation of railway organizations. During the construction of the railway, several hundred engineers, builders, carpenters, etc. came to Iran from Europe and lived in Iran for several years. The remains of the church, the workers 'mausoleum, the telephone exchange and the engineers' residence building are part of the legacy of the founding of the railroad, in which European footprints can be seen. On the other hand, the changes that the construction of the railway made in the population and residential centers of northern Iran and caused the formation of cities and settlements. In addition, part of the railway structure, such as the Versailles Bridge, the Three Gold Lines and the Gaduk Tunnel, are so unique that today they can be considered as historical monuments. The purpose of this study is to look at the deteriorating condition of historical monuments left by the national railway of Iran. The method of this research is library reviews, archival documents, press reports and oral history. The research question is what are the remnants of the construction of the national railway of Iran that have heritage and historical value and what is their current situation.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
میراث تاریخی مازندران, سوادکوه, راهآهن, کامپساکس, اروپاییان
نویسندگان مقاله
مصطفی نوری |
دانشجوی دکتری ایرانشناسی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران.
کریم سلیمانی |
عضو هیات علمی گروه تاریخ دانشگاه شهید بهشتی، تهران، ایران
نشانی اینترنتی
https://irhj.sbu.ac.ir/article_101552_6aea5ba16a538a9b7510c89ceed53931.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات