|
تاریخ ادبیات، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
بررسی تعهّد مرامی در رمان «مدیر مدرسه» |
|
چکیده فارسی مقاله |
«مدیر مدرسه» یکی از رمانهای معروف جلال آل احمد است. این رمان در دهۀ سوم قرن اخیر شمسی نوشته شده است؛ دههای که در طیّ سالهای آن هنوز آلاحمد از جوّ فکری متأثّر از افکار حاکم بر جریانات فکری حزب توده کاملاً بیرون نیامده است. در این رمان میتوان به آسانی رگههای نظام فکری ماتریالیسم مارکسی را که «حزب کمونیست ایران» در زمان رضا شاه و «حزب توده» در زمان پهلوی دوم مبلّغ آن بود، پیدا کرد.1 درونمایۀ (Theme) اصلی رمان این است که فرهنگ (تعلیم و تربیت) در ایران تحت تأثیر روابط و مناسبتهای اقتصادی است و اقتصاد بیمار موجب بیماری فرهنگی شده است. در این رمان نگاه اقتصادی، به ذهن و قلم نویسنده مسیر میدهد. به نظر او بر اثر اقتصاد وابسته، فرهنگ وابسته و ناکارآمد شده است؛ ارزش هر کسی به اندازه ثروت و مصرف اوست و در این معیار معلّم نمیتواند شأنی داشته باشد؛ زمام امور کشور در دست توانگران، و زد و بند اقتصادی بر روابط اجتماعی حاکم است؛ تضادّ طبقاتیِ محصولِ اقتصاد بیمار، منافی اخلاق اجتماعی است. بدین جهت این رمان در کنار آثار متعهّد می نشیند. در این نوشته سعی بر این است که میزان تعهّد این اثر نسبت به نظام فکری ماتریالیسم مارکسی مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
جلال آل احمد، مدیر مدرسه، تعهّد مرامی، مارکسیسم، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
جلال آل احمد, مدیر مدرسه, تعهّد مرامی, مارکسیسم |
|
نویسندگان مقاله |
ابراهیم رنجبر | دانشگاه محقق اردبیلی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://hlit.sbu.ac.ir/article_98631_f674fe77ca3774867439942c4e5ca922.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|