|
تاریخ ادبیات، جلد ۶، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
«تاریخ گرایی» سهراب سپهری در«مرگ رنگ» |
|
چکیده فارسی مقاله |
مجموعه اشعار «مرگ رنگ» سپهری، از منظر تاریخی، در شرایطی سروده شد که فضای سیاسی و اجتماعی آن روز ایران، آبستن تحوّلات سرنوشت سازی برای ملّت بود. شناخت این تحوّلات تاریخی و درک فضای سیاسی عصر سپهری، در شناخت و درک نمادهای موجود در «مرگ رنگ» که خود را به صورت همنشینی واژگانی چون تاریکی، تنهایی، خرابی، ویرانی، ظلمت، غراب و مضامینی از این دست نشان می دهد، بسیار مؤثّر خواهد بود. زیرا ذهن مخاطب، با در نظر داشتن فضای حاکم بر جامعه و شرایط تحقّق اثر در بستر تاریخی آن، به شناخت فضای زندگی مؤلّف دست می یابد. نظریّه هرمنوتیکی ویلهلم دیلتای، بر مبنای رسیدن به فهم اثر با نگرش تاریخی بنا شده است. دیلتای بر اساس نظریّه تاریخ گرایی، معتقد است که فهم هر اثر جز با شناخت و درک فضای تاریخی ای که اثر در آن تولید گردیده، میسّر نخواهد شد. بدین ترتیب، فهم متن به مددِ عملِ انتقالِ ذهنیِ مخاطب از عصر خود به عصر مؤلّف امکان پذیر خواهد شد. از این رو، این پژوهش در نظر دارد با توجّه به اصول هرمنوتیک تاریخ گرایانه دیلتای، به تحلیل گفتمان سپهری در «مرگ رنگ» بپردازد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هرمنوتیک، تاریخ گرایی، دیلتای، سپهری، مرگ رنگ، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هرمنوتیک, تاریخ گرایی, دیلتای, سپهری, مرگ رنگ |
|
نویسندگان مقاله |
غلامرضا پیروز | دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه مازندران
عادله قائمی دیوکلایی | کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://hlit.sbu.ac.ir/article_98762_d80c9f41d0ed61c3eb9b2494158b3f97.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|