|
تاریخ ادبیات، جلد ۷، شماره ۱، صفحات ۰-۰
|
|
|
عنوان فارسی |
سفر شب و رجعت مسیح، طلیعه داستاننویسی پسامدرن در ایران |
|
چکیده فارسی مقاله |
طلوع داستان نویسی پسامدرن، اندکی پس از رشد داستان نویسی مدرن در کشورمان و تقریباً همگام با شروع داستان نویسی پسامدرن در جهان آغاز شد. اگرچه نخستین بارقههای پسامدرنیسم در ایران آشکارا در برخی از داستانهای کوتاه دههی 40 به بعد مشاهده میشود، امّا رشد رمان پسامدرنیستی فارسی را میتوان ویژه دهههای 70 و 80 دانست. علیرغم مرزبندی دقیقی که بین رمانهای مدرن و پسامدرن در کشورمان وجود ندارد، امّا پس از بررسی رمانهای فارسی، نخستین رمانی که برخوردار از نشانههای پسامدرنیسم باشد در سالهای رشد مدرنیسم یعنی سالهای دههی 40 یافته شد و این رمان، رمان فراموش شده «سفرشب» اثر بهمن شعله ور است. با آنکه مرزبندی قاطعی بین مدرنیسم، پسامدرنیسم و حتّی پیشامدرنیسم در این رمان وجود ندارد، امّا به وضوح میتوان در طیّ فصول آن شاهد سیر تحوّل گرایانه ای از پیشامدرنیسم تا پسامدرنیسم بود؛ به طوری که فصل پایانی آن از مدرنیسم فاصله میگیرد و نخستین نشانههای پسامدرنیسم را به نمایش میگذارد. پژوهش حاضر به روش کتابخانهای نگاشته شده است و پس از بررسی مهمترین ویژگیهای پسامدرنیسم به بازتاب این مؤلّفهها در فصل پایانی رمان سفرشب میپردازد تا این رمان را به عنوان نخستین رمان فارسی که نخستین نشانههای پسامدرنیسم را در خود دارد معرّفی کند. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
داستان معاصر، رمان، پسامدرنیسم، سفرشب، بهمن شعله ور، |
|
عنوان انگلیسی |
|
|
چکیده انگلیسی مقاله |
|
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
داستان معاصر, رمان, پسامدرنیسم, سفرشب, بهمن شعله ور |
|
نویسندگان مقاله |
فاطمه جعفری کمانگر | محقّق پسا دکتری قطب علمی حکمی و عرفانی، دانشگاه اصفهان
مجتبی دماوندی | دانشیار زبان و ادبیات فارسی، دانشگاه شهید بهشتی
|
|
نشانی اینترنتی |
https://hlit.sbu.ac.ir/article_98788_3173927f1c323e07363a360d1e31f961.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|