|
تاریخ ادبیات، جلد ۸، شماره ۱، صفحات ۱۸۳-۲۰۳
|
|
|
عنوان فارسی |
کاربرد بلاغی تضاد و همآیی آن با دیگر هنرسازهها در غزلیات سعدی |
|
چکیده فارسی مقاله |
تضاد یکی از پیوندهای معنایی میان کلمات است که هم در حوزه دستور زبان و هم در حوزه بلاغت مورد توجه قرار میگیرد. در غزلیات سعدی، این پیوند معنایی تقریباً در پنجاه درصد ابیات حضور دارد. کاربرد تضاد از سادهترین شکل آن یعنی آوردن واژگان متضاد شروع میشود تا تضاد در ساختار نحوی که انواع مختلف و پیچیدهای دارد. آنچه سبب تمایز کاربرد این هنرسازه در غزلیات سعدی میشود این است که تضاد غالبا تنها هنرسازه یا آرایه بیت نیست؛ ترکیب این آرایه با دیگر عناصر زبانی و سازههای نحوی است که آن را از ابزاری کهنه و دستفرسود به هنرسازهای زنده و محرک تبدیل میکند و بر تأثیر و زیبایی سخن سعدی میافزاید. وجوه جملات، واو عطف، تکرارها و تقارنهای نحوی، جابهجایی شرط و جواب شرط از عناصر زبانی هستند که با هنرسازه تضاد همراه شده و باعث میشوند که سعدی از این صنعت ساده ابیاتی شگفت بیافریند. در برخی ابیات نیز همراهی آرایه طباق و ساختار نحوی جملات تغییر جهت و تضاد معنایی دو مصراع را به دنبال دارد و این خلاف انتظار، خواننده را مسحور میکند؛ این ساختار بدیعی- نحوی خاص سعدی است و پیش از وی سابقه ندارد. |
|
کلیدواژههای فارسی مقاله |
هنرسازه تضاد یا طباق، غزلیات سعدی، علم بدیع، نحو و ساختارهای نحوی، |
|
عنوان انگلیسی |
no titile |
|
چکیده انگلیسی مقاله |
not abstract |
|
کلیدواژههای انگلیسی مقاله |
هنرسازه تضاد یا طباق, غزلیات سعدی, علم بدیع, نحو و ساختارهای نحوی |
|
نویسندگان مقاله |
حمیده نوح پیشه | تهران-بزرگراه افسریه-شهرک شهید شجاعی(قصر فیروزه1)-بلوک43
-پلاک375-ط4
لیلا سیدقاسم |
|
|
نشانی اینترنتی |
https://hlit.sbu.ac.ir/article_102584_49c961864b555ae62fe7fc57537680da.pdf |
فایل مقاله |
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است |
کد مقاله (doi) |
|
زبان مقاله منتشر شده |
fa |
موضوعات مقاله منتشر شده |
|
نوع مقاله منتشر شده |
|
|
|
برگشت به:
صفحه اول پایگاه |
نسخه مرتبط |
نشریه مرتبط |
فهرست نشریات
|