تاریخ ادبیات، جلد ۱۰، شماره ۱، صفحات ۵-۲۶

عنوان فارسی از نمونه‌های پیوندهای تاریخی ادبیات ایران و اردن (مطالعه موردی؛ عَرار و خیام)
چکیده فارسی مقاله مصطفی وهبی التّل ملقب به «عَرار» (1949 – 1899م) از بزرگترین شعرای اردن است. او را پدر شعر معاصر اردن می‌دانند. عرار با مطالعه ترجمه منظومی که از رباعیات خیام به دستش رسید، مجذوب و شیفته خیام و سروده‌های او شد و اشعاری خیام گونه به رشته نظم درآورد. به جرأت می‌توان گفت فهم مضامین شعری عرار بدون در نظر گرفتن فلسفه خیام و درک رباعیات و اشعار وی امری بس دشوار است. این مقاله کوشیده است تا با نگاهی فنی به خمریات عرار، آنها را از حیث تصاویر خیال مورد واکاوی قرار دهد تا مشخص شود شاعر چه اندازه از نظر خلق تصاویر تازه به خود متّکی بوده است. تشبیه، استعاره، اغراق و تشخیص مهمترین ابزارهای ساخت تصاویر خیال هستند که در این پژوهش مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد که در موضوع مورد مطالعه هیچ نشانی از تأثیر پذیری عرار از تصاویر خیال خیام یافت نیست و آنچه خوانندگان شعر او را به اندیشه تأثیرپذیری او در این حیطه سوق داده، بازتاب برخی اندیشه‌های فلسفی خیام در اشعار اوست.
کلیدواژه‌های فارسی مقاله باده، تصویر، رباعیات خیام، عرار،

عنوان انگلیسی Image of Wine in Arar and Khayyam’s poetry
چکیده انگلیسی مقاله Mustafa Wahbi Al-Tall, known as "Arar" (1949 - 1899 AD) is of the greatest poets of Jordan. He is known as father of modern poetry of Jordan. Arar with verse translation of the Rubaiyat of Omar Khayyam that was in his hand, he was fascinated and intrigued of Khayyam poems and said Poems like he. It can be said that understanding of Arar poetic themes regardless philosophy and understanding of Rubaiyat of Omar Khayyam and his poems it is very difficult .This article with a Technical Take for the Arar’s poetry tries to analys them Poetic images to determine the poet how much Relied on himself in creating of new images. Simile, metaphor, hyperbole and smile detection images are the most important tools that have been studied in this research. The results show that in topic of discussion is no sign of the impact of Arar of Khayyam's poetic images. And what readers thought of his poetry to impact in this area led him to reflect some philosophical ideas of Khayyam in his poems.
کلیدواژه‌های انگلیسی مقاله باده, تصویر, رباعیات خیام, عرار

نویسندگان مقاله حسین ابویسانی |
دانشگاه خوارزمی تهران

هومن ناظمیان |
دانشگاه خوارزمی تهران

صغرا فلاحتی |
دانشگاه خوارزمی تهران

راضیه مسکنی |
دانشگاه خوارزمی تهران


نشانی اینترنتی https://hlit.sbu.ac.ir/article_98861_4897de740bc3d6572b596517283cb272.pdf
فایل مقاله فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به: صفحه اول پایگاه   |   نسخه مرتبط   |   نشریه مرتبط   |   فهرست نشریات