این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
آینه معرفت
، جلد ۲۰، شماره ۲، صفحات ۷۷-۱۰۰
عنوان فارسی
ارزیابی تجربه زیبایی در افلاطون به مثابه تجربهای مینوی با تکیه بر دیدگاه رودلف اتو
چکیده فارسی مقاله
در این مقاله با تکیه بر دیدگاه رودلف اتو درباره تجربه مینوی از دیدگاه افلاطون درباره تجربه زیبایی و عشق خوانشی جدید ارائه شده است که طبق آن میتوان تجربه زیبایی و عشق در افلاطون را تجربهای مینوی شمرد. تجربههای دینی دارای گونههای متنوعی هستند و نمیتوان آنها را در یک گونه جای داد. با توجه به این پیشفرض، این مقاله درصدد است تا نشان دهد که تجربه زیبایی و عشق در افلاطون در مقایسه با انواع دیگر تجربههای دینی به تجربه مینوی نزدیکتر است زیرا با تکیه بر دیدگاه رودلف اتو درباره تجربههای مینوی اولاً تجربه زیبایی و عشق نوعی آگاهی از موجودی "کاملاً دیگر" است که تمام ویژگیهای آگاهی نومینوس یا دستکم، مهمترین ویژگیهای آن را دارد ثانیاً زیبایی محض به عنوان متعلَّق این آگاهی تمام ویژگیها یا دستکم مهمترین ویژگیهای امر مینوی را دارا است. بنابراین، میتوان مواجهه با زیبایی را مواجهه با امرمینوی و در نتیجه، تجربه زیبایی و عشق در افلاطون را تجربهای مینوی شمرد. با این خوانش نشان داده شده است که تجربه مینوی گستره وسیعی دارد و میتواند تجربه زیبایی و عشق در افلاطون را هم دربرگیرد.
کلیدواژههای فارسی مقاله
تجربه دینی، تجربه مینوی، امرمینوی، عشق افلاطونی، زیبایی، رودلف اتو و افلاطون،
عنوان انگلیسی
Assessment of Experience of Beauty or Platonic Love as the Numinous Experience
چکیده انگلیسی مقاله
The issue of the article is defend the claim that the experience of Beauty or Platonic love can be considered the numinous experience. First, the article explain Otto’s view on numinous experiences. Then it explain Plato’s view on Beauty and love. Finally, comparing the two views, the article will show that the experience of Beauty or Platonic love can be considered the numinous experience. Because, firstly, the experience of Beauty or Platonic love is an awareness of a “wholly other” being, which possesses all or at least the most prominent features of the numinous awareness. Secondly, Beauty as the object of this awareness also possess all or at least the most prominent features of the numen. Therefore, the experience of Beauty is the very experience of the numen.
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
تجربة دینی, تجربة مینوی, امرمینوی, عشق افلاطونی, زیبایی, رودلف اتو و افلاطون
نویسندگان مقاله
محمدرضا بیات |
عضو هیئت علمی دانشگاه تهران
علیرضا طاهری سودجانی |
ارشد فلسفه دین دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://jipt.sbu.ac.ir/article_97407_f12d988944da4a4a843c18e4f8a6056f.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات