این سایت در حال حاضر پشتیبانی نمی شود و امکان دارد داده های نشریات بروز نباشند
صفحه اصلی
درباره پایگاه
فهرست سامانه ها
الزامات سامانه ها
فهرست سازمانی
تماس با ما
JCR 2016
جستجوی مقالات
شنبه 6 دی 1404
روانشناسی ورزشی
، جلد ۳، شماره ۱، صفحات ۱۱۱-۱۲۲
عنوان فارسی
مقایسه برنامه بازیهای بومی- محلی و طناب زنی بر میزان رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان ۶ تا ۸ سال
چکیده فارسی مقاله
هدف تحقیق: هدف از این تحقیق مقایسه برنامه بازیهای بومی- محلی و طناب زنی بر میزان رشد مهارتهای حرکتی ظریف کودکان 6 تا 8 سال پسر بود. روش تحقیق: به این منظور 120 کودک 6 تا 8 ساله از بین مدارس ابتدایی شهر تهران به صورت تصادفی خوشهای انتخاب شدند. آنها در چهار گروه برنامه بازیهای بومی- محلی، طناب زنی، ترکیبی و گروه کنترل قرار گرفتند. افراد بعد از اجرای پیش آزمون به شیوه همتا سازی قرار گرفتند. برنامه به صورت 4 ماه (16 هفته، هر هفته 2 جلسه و هرجلسه 50 دقیقه) در گروهها انجام گرفت. در هفته هفدهم پس آزمون اجرا شد. در این آزمون برای آزمودن فرضیهها از روش تحلیل واریانس چند متغیره(MANOVA) و آنالیز واریانس یک طرفه(ANOVA) استفاده شد. نتایج: نتایج نشان دادکه سه گروه برنامه بازیهای بومی- محلی، برنامهطناب زنی و گروه ترکیبی در مهارتهای حرکتی ظریف نسبت به گروه کنترل عملکرد بهتری داشتند(05/0p <). در مهارتهای کنترل بینایی- حرکتی و سرعت و چالاکی اندام فوقانی گروه برنامه طناب زنی نسبت به گروه برنامه بازیهای بومی- محلی عملکرد بهتری داشتند، لیکن در مهارت سرعت پاسخ گروه بازیهای بومی- محلی نسبت به گروه طنابزنی عملکرد بهتری نشان داد. همچنین در هر سه مهارت بنیادی گروه ترکیبی تاثیر بیشتری نسبت به سه گروه آزمایشی دیگر داشتند. بحث و نتیجهگیری: با توجه به نتایج بدست آمده، برنامههای آموزشی مورد استفاده میتواند تجربه حرکتی مناسبی برای کودکان باشند.
کلیدواژههای فارسی مقاله
دانش آموزان پسر-رشد حرکتی، مهارتهای حرکتی بنیادی-مهارتهای حرکتی ظریف،
عنوان انگلیسی
A comparison of the local indigenous games and jump roping plan effects on the growth of fine- motor skills for children 6 to 8
چکیده انگلیسی مقاله
Objective: The purpose of this research is the comparison of the local indigenous games and jump roping plan effects on the growth of fine- motor skills for children between the age of 6 to 8. Method: For this purpose, 120 children between the age of 6 to 8 were selected from primary schools of Tehran in cluster random mode. They were settled in to 4 groups: local indigenous game, jump roping plan, compound and control group. After pre- test they were settled in matching method. The plan carried out for groups during 4 months (16 weeks, 2 sessions a week and 50 minutes every session). Post- test was conducted in the seventeenth week. Multivariate Analysis of Variance method (MANOVA) and Analysis of Variance (ANOVA) have been used in order to carry out this test and hypothesis. Result: The result showed that 3 group local indigenous game, jump roping and compound group had the better effects in fine- motor skills than the control group(p
کلیدواژههای انگلیسی مقاله
دانش آموزان پسر-رشد حرکتی, مهارتهای حرکتی بنیادی-مهارتهای حرکتی ظریف
نویسندگان مقاله
ایوب هاشمی |
دانشکده تربیت بدنی وعلوم ورزشی دانشگاه تهران
محمود شیخ |
دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی دانشگاه تهران
نشانی اینترنتی
https://mbsp.sbu.ac.ir/article_99681_d487a3315e170ad09ac4970ca89cdfbf.pdf
فایل مقاله
فایلی برای مقاله ذخیره نشده است
کد مقاله (doi)
زبان مقاله منتشر شده
fa
موضوعات مقاله منتشر شده
نوع مقاله منتشر شده
برگشت به:
صفحه اول پایگاه
|
نسخه مرتبط
|
نشریه مرتبط
|
فهرست نشریات